Kristna mystiker och djupmeditation


"Jag Är", svarade Gud när Mose 
frågade efter hans namn.


Det går att återfinna djupmeditation inom kristendomen. Ofta mediterar man över ett bibelord och är närvarande i ögonblicket när vardagssysslor eller bön utföres. Men det finns också intressant rader i Bibeln. 



"Jag Är" pekar mot närvaron i Nuet

Ett intressant bibelstycke finns när Gud uppenbarar sig för Mose i den brinnande busken.

"Jag är den jag är" svarar Gud när Mose frågar efter hans namn. Bibeln 2000 ( 2 Moseboken, kapitel 3). Även i Johannes kapitel 18 svarar Jesus "Jag är" när vaktstyrkan frågar vem han är.

" Jag är" är ett uttalande som pekar mot varandet utan handling. Mot själva existensen av att finnas, det vill säga närvaron. 

När vi sitter tysta och observerar vad som sker befinner vi oss i ren medvetenheten, utan att vara medvetna om något annat än att vi Är. Genom vår medvetenhet i nuet, blir vi bevittnaren/ iakttagaren som iakttar det som sker i det omedelbara nuet, men utan att agera eller reagera.

Jag Är. Jag existerar. Jag är närvarande, Jag är varandet. Jag bevittnar vad som sker just nu. Jag iakttar Nuet.


Theresa av Avila
Kristna lärare och mystiker

Flera kristna mystiker är intressanta och har gått till historien som kristna lärare som hittat ett djupt kärleksfullt tillstånd inom sig.

Häribland finns Theresa av Avila ( 1515-1582) som ofta avbildas med ett svärd då hon förklarade att Guds kärlek drabbade henne med sådan kraft att det kändes som ett kärleks-svärd nått hennes hjärta. 

Att uppfyllas av en ren kärlek är inget som mystiker eller meditatörer hittar på utan är något som många mystiker och andliga lärare fått uppleva. Vid en viss punkt under djup meditation uppenbarar sig denna varma kärlek. Kristna ser det som Guds uppenbarelser.

Theresa av Avila brevväxlade med Johannes av Korset (1542-1591) som var en fransk karmelit, helgon, mystiker och lärare som beskrivit den mystiska vägen i sin välkända bok Bestigningen av berget Karmel. För min egen del tycker jag att den mycket kända boken Bestigningen av berget Karmel är svår att förstå. 

Däremot ligger Theresa av Avilas bok Den inre borgen mig betydligt närmare. Den är enklare för en novis att förstå. 

Den inre borgen med olika rum som passeras på vägen mot föreningen med den gudomliga kärleken.

Theresa av Avila skrev "Den inre borgen" som beskriver sökarens resa igenom olika rum som hon passerar innan hon når fulländningen i föreningen med Gud. Hon beskriver hur hjärtat vidgar sig och hon talar sig varm om meditation.


Att säga: Ja! till livet utan att prestera

Lilla Therese (Therese av Jesusbarnet) levde mellan 1873 -1897. Hon avled bara 24 år gammal i tuberkulos som då var en vanlig sjukdom. Hon skrev om den Lilla vägen där varje ögonblick var ett kärleksfullt ”Ja” till vardagslivet utan att försöka prestera eller vara någon särskild. 

Hennes beskrivning ligger mycket nära den icke-dualistiska synsätten där man i vardagen koncentrerar sig på nuet och att bara vara. Jag Är! Jag får lov att bara Vara!

Solrosen ses som en symbol för
människans sökande då den sträcker
som mot himmelen för att blomma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kurser för Ditt välmående och som ökar din inre glädje, stillhet och harmoni. # Retreat för en mer djupgående förståelse av meditation för d...